Back

Eskola diseinatuz, aske izateko zientzia ikasiz

Duela aste batzuk Naturaren Hezkuntzarako Elkarte Nazionalak (EDNA) protokolo bat eta proposamen bat diseinatu zituen, eta birologo eta pedagogoek oso ondo ikusi dute. «Aire libreak, gainera, ikasteko aukera batzuk eskaintzen ditu, esperimentazioaren, esplorazioaren eta esperientzia zuzenaren bidez», zioen Katia Huesok, Espainiako baso-eskoletako aitzindarietako batek. Aurten UPV/EHUko Uda Ikastaroetatik eta Kutxa Fundazioaren eta haren baso-eskolaren proiektuaren eskutik proposatzen dugun Kurtso-Tailerreko kide da. Alkiza, Tolosa edo Ereñozuko zentro bioklimatikoaren esperientziak ere ezagutuko ditugu.

Haurrek ekologia lehen pertsonan eta jolasen bidez bizitzearen garrantziaz kontzientziatzea haur horiek beste krisi iraunkor baten aurrean prestatzeko modu bat da, krisi klimatikoa, alegia.

Gaixotasun arraroak dituzten haurrek arazo berri bat dute eskolatzeko orduan. Horregatik hitz egin nahi dugu hezkuntza-eragile guztien erantzunkidetasunaz, arazo hori duten ikasleentzako hezkuntza inklusiboa bilatzeari dagokionez. Uda Ikastaroen barruan, «Jardunbide egoki inklusiboen sistematizazioa gaixotasun arraroak dituzten ikasleei hezkuntza arlotik erantzuteko (2018-2020)» izeneko ikerketa proiektua aurkeztu eta horri buruz hitz egingo da. Zehazki, Euskal Autonomia Erkidegoko bi ikastetxetako esperientzia arrakastatsuak jasotzen dira, bai eta Espainiako hamar autonomia-erkidegotako beste ikastetxe batzuetako beste esperientzia batzuk ere. Uda Ikastaroan, halaber, nazioko eta nazioarteko ekimenak eta proiektuak aurkeztuko dira, eskolek eta gizarte-ingurune inklusiboagoek sustatzen dituzten lan-ereduak adibidez, hezkuntzaren, osasunaren eta gizartearen arteko koordinaziotik abiatuta.

Beste arazo batzuei irtenbideak bilatuz, haur euskaldun elebidun edo eleaniztunen irakurketa-idazketaren garapenaren nahasmenduei ere helduko diegu. Noiz eta nola esku hartu. Fase honi ikuspegi neurolinguistiko eta soziologiko batetik helduko diogu.

Zientzien irakaskuntzaren helburua biztanleria osoaren alfabetizazio zientifikoa izan behar da, erabakiak modu arduratsu, autonomo eta kritikoan hartu ahal izateko. Komunikazio zientifikoko eta ezagutzaren dibulgazioko profesionalek komunikazio-estrategia berriak asmatu eta praktikan jarri dituzte. Estrategia horiek, hezkuntza-ingurunera egokituz, oso baliagarriak izan daitezke ikastetxeetan, ikasleen artean zientziarekiko eta teknologiarekiko jakin-mina pizteko, STEAM irakasgaien aurrean dauden oztopo klasikoak ezabatzeko ikerketa eta esperimentazioan oinarrituta. STEM School Label ere ezagutuko dugu, eskolan zientzia eta teknologia sustatzeko helburua duen autodiagnostikorako eta ziurtapenerako Europako ekimena.

Aldaketa handiko mundu batean biziko gara. Horregatik, jendea prestatu behar da ikasteko modu berriak erabiltzen. Lanbide Heziketako ikastetxe mota berri bat ere sortu behar da. Antolakunde adimentsu gisa antolatutako eta kudeatutako zentroa, egitura eta espazio desberdinekin. Errendimendu handiko eta etorkizuneko Lanbide Heziketaz ari gara. Gai horren inguruan, Jose Antonio Marina Espainiako pedagogo ezagunak UPV/EHUren Uda Ikastaroen edizio honetan parte hartuko du.

Oraindik ere komunikazio digitalean oinarritutako tresnak sortzen dira, irakaskuntza-metodo gisa. Eskaintzen dituen aukeretan sakontzeko aukera eskaintzen dute UPV/EHUko Uda Ikastaroek. Arlo honetako eskaintza ugarietako batean Flipped classroom edo alderantzizko klasea izeneko metodologiaren gakoak ezagutu ahal izango ditugu.